۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۷۱۳۴۳۲

آغاز پروژه  طراحی و ساماندهی ارگ سلطانیه با اعتبار ۴ میلیارد ریال

آغاز پروژه  طراحی و ساماندهی ارگ سلطانیه با اعتبار ۴ میلیارد ریال
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پروژه طراحی و ساماندهی ارگ سلطانیه با اعتبار چهار میلیارد ریال در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزای فارس از زنجان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در جمع با خبرنگاران در زنجان، اظهار کرد: پروژه  طراحی و ساماندهی ارگ سلطانیه با اعتبار ۴ میلیارد ریال در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه آغاز شده است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در مرحله اول سنجش وضعیت شامل بازدید میدانی  و تدوین اسناد و مدارک، ضرورت سنجش وضعیت، بررسی اسناد فرادست و هم سطح و جمع‌بندی و تدوین چشم‌انداز مقدماتی در گنبد سلطانیه انجام خواهد شد.

وی گفت: در مرحله دوم مطالعات و تهیه طرح بافت پیرامونی ارگ شامل تهیه نقشه‌های به روز، مطالعات ریخت شناسی حوزه نفوذ، مطالعات زیست محیطی، بررسی تجارب جامعه محلی، بررسی تاریخی و اسناد قانونی،تهیه نقشه و طرح و  راهنمای تفضیلی، طراحی نمای نقاط شاخص و غیره تهیه خواهد شد.

ارجمند بیان کرد: در مرحله سوم، جمع بندی مطالعات انجام شده  از کاوش‌ها و بقایای باستانی، مطالعات حوزه معماری و شهری، بررسی و شناسایی آثار ملموس، ناملموس و آیین‌های مربوط به ارگ و گنبد سلطانیه، مقایسه تطبیقی میراث جهانی گنبد سلطانیه با آثار مشابه جهانی و ملی در داخل ایران یا خارج از کشور، بررسی تمامی مولفه‌های موثر در شناخت و فرآیند برنامه و طرح و غیره انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در مرحله چهارم سند مدیریت حفاظت از میراث فرهنگی در مقیاس محدوده عرصه ارگ، بررسی و تهیه سند معرفی و مدیریت گردشگری در مقیاس محدوده تعیین شده در ارگ ، تهیه سند مدیریت توسعه و تغییرات و طرح ساماندهی و تدقیق فضاها در ارگ، طراحی محوطه، طراحی معماری، طراحی سازه، طراحی تاسیسات  و تهیه مشخصات تجهیزات و مشخصات کلی مصالح تعیین و تدوین خواهند شد.

وی گفت: در مرحله پنجم در قالب فاز دو، طرح اجرایی و انجام محاسبات فنی و تهیه جزئیات  در محوطه گنبد سلطانیه انجام خواهد شد  که با مشخص شدن و تکمیل مسیر بازدید، گردشگران می‌توانند درک درست و کامل‌تری از محوطه به‌ دست بیاورند و شناخت انواع فضاهای معماری برای آنان آسان شود.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱

ارسال نظرات